Info:
Tytuł: Fable Developer: Big Blue Box
Platformy:
Xbox Premiera: 01/09/2004
:::Wyróżniony artykuł::
Molyneux miał sen...

Fable, znane wcześniej pod tytułem Project Ego, to największa wyprawa w jaką do tej pory wybrali się developerzy gier video. To coś więcej niż kolejna gra zapowiedziana szumną reklamą. To kolejny krok, wykonany przez Petera Molyneuxa, który zabierze nas do świata Baśni - do krainy Albion.

Czym właściwie jest Fable? Najprościej mówiąc to nowatorskie rpg wykorzystujące do cna możliwości Xboxa. Pełne 3D, gigantyczny świat stający otworem przed graczem, masa questów do wypełnienia i 
postać do rozbudowania - na pierwszy rzut oka standard. Nie można się jednak bardziej pomylić. Fable trzeba po prostu poznać.

'I had a dream'
Wyobraźcie sobie świat gry - Albion. Świat, który żyje. Świat zamieszkany przez setki ludzi, którzy rano wstają i wychodzą z domów, udając się do pracy. Dzieciaki biegną do szkoły, na polach pojawiają się chłopi, a kuźnie zaczynają rozbrzmiewać melodią kutej stali. Wciąż mało! Wstaje słońce. Rosa i długie cienie zaznaczają świat Albionu. Na niebie pojawiają się ptaki, lekki podmuch wiatru kołysze źdźbła traw. Dokładnie widać jak wiatr przechyla najpierw trawy po jednej stronie łąki a przelatując dalej wygina kolejne rośliny niczym fala przepływająca przez
pole. Jeżeli udało nam się złapać Waszą uwagę to czytajcie dalej!

Ewolucja rpg?
Jednym z głównych elementów każdego erpga jest edytor postaci i możliwość rozwijania bohatera w miarę zdobywania kolejnych leweli. Autorzy Fable postanowili zerwać z takim rozwiązaniem i sprezentowali nam coś zupełnie nowego. Chcecie rozwijać siłę swojej postaci? Wsadźcie jej do łapy ciężki miecz i zacznijcie nim machać! Początkowo bohater szybko się będzie męczył, ale z czasem jego siła zacznie rosnąć. Jego ciało wyrzeźbi się, urosną mu mięśnie na rękach! Długie biegi rozwiną z kolei mięśnie nóg. Pochodźcie trochę po słońcu a zobaczycie jak opala się skóra Waszego podopiecznego! Z czasem zacznie złazić i na zimę bohater na powrót stanie się blady. Ciężko uwierzyć? Ale to prawda! 

Szkoła życia
Punkty doświadczenia zostały podzielone na cztery grupy - general, strength, skill i will. Odpowiadają one kolejno (z pominięciem pierwszej kategorii) sile /walka/, zdolnościom /szybkość i umiejętność korzystania z łuków/ i czarom. Ciekawostką jest system uczenia się nowych gestów od napotkanych postaci. Na jednym z filmików widać jak bohater zauważa kogoś bekającego. Nabyta w ten sposób zdolność okazuje się bardzo przydatna do irytowania mieszkańców, których kilkoma obscenicznymi beknięciami można sprowadzić do wymiotów...

Walka na padzie
Trzem specyficznym rodzajom punktów doświadczenia odpowiadają trzy rodzaje walki - wręcz, przy użyciu broni średniego zasięgu i czarów. Maksymalne wykorzystanie wszelkich możliwości postaci wymaga od gracza swobodnego poruszania się w grze. Żeby możliwie uprościć to zadanie autorzy Fable zadbali o intuicyjne sterowanie. Pod kolorowe przyciski podkłada się wybrane z lisy ataki, D-Pad służy z kolei do wykonywania wszelkich 'użytecznych' ruchów, także tych nauczonych od ludzi.  

Kim chcesz być?
Fable daje pełną swobodę grania - możemy ruszyć w dowolną stronę świata i przeżyć zupełnie wyjątkową przygodę! To jak będzie ona wyglądać zależy tylko od nas. W świecie Albionu ludzie dzielą się na dwie główne klasy - spokojnych kupców i bandytów. Od tego po której stronie opowiemy się będzie zależała cała nasza historia. Wybór 'dobrej' lub 'złej' strony wpłynie także na nasz wygląd! Im więcej okrucieństw wyrządzimy tym bardziej mroczna będzie nasza postać! Kwintesencją zła mają być wyrastające z czoła rogi! Wolicie stworzyć rycerzy w lśniących zbrojach, czy pół-demony? Mamy doskonały powód żeby skończyć Fable więcej razy! 

Potęga Xboxa
Fable będzie pierwszą grą, która wykorzysta wszelkie możliwości czarnej konsoli z zielonym sercem wytatuowanym znakiem X. Po pierwsze - grafika. Wysoka rozdzielczość, sześćdziesiąt klatek na sekundę, genialne tekstury, cudowna animacja i ładnie rzeźbione modele postaci. Po drugie - twardy dysk. Wszystkie poczynania gracza zostaną skrzętnie zapisane przez konsole tak by nic nie zostało zapomniane i każdy nasz ruch wywoływał nieodwracalne efekty. Wrzućcie ziarenko do ziemi i odwiedźcie to samo miejsce za parę lat by oglądać małe drzewko. Spalcie wioskę i podziwiajcie dzieło zniszczenia po latach wracając na obrośnięte bluszczem pogorzelisko! 

Styl Fable
Grafika, mechanizm gry i specyficzny humor budują w przypadku Fable niepowtarzalny klimat. Molyneux od zawsze tworzył bardzo charakterystyczne gry - dwie ostatnie najsławniejsze pozycje to Black & White i BC, które ukaże się na Xboxa jeszcze w tym roku, prawdopodobnie przed premierą Fable. 

Tylko KIEDY?
Data wydania Fable była przesuwana już kilkukrotnie. Zawsze miała być ostateczna i nieodwołalna, co tylko sprawiało większe rozczarowanie gdy spragnieni gracze dostawali notkę prasową ze słowem 'delayed'. Jak będzie tym razem? 

Słowo na niedziele
Fable jawi się nam jako rewolucyjny skok w nową jakość gier. Pomyślcie tylko co się stanie, jeżeli Fable nie sprosta gigantycznym oczekiwaniom? Obyśmy się nigdy nie zawiedli. Amen


Galeria

Dodatkowe info:

Link do oficjalnej strony gry!

::Strona główna::
| Home | PC | PlayStation 2 | GameCube | Xbox |


WSR // Forum WSR // Szkola Wizazu // Dziennikarstwo // Strony sluchaczy WSR - powrot // Szkoła dziennikarska